Wat is Cycling4School?
Willen ouders hun kinderen vaker te voet of per fiets naar school brengen als de school daarvoor een beloning krijgt: geld voor leuke activiteiten of schoolpleinmateriaal? Zijn ouders zo te bewegen? Daar draait het om in het project Cycling4School. Vanaf 2014 zijn er vele projecten uitgevoerd, met de gemeenten Breda, Oldebroek, Vlaardingen, Goeree-Overflakkee, Arnhem, Apeldoorn, Oost-Gelre, Maasdriel, Scherpenzeel en nu ook de gemeente Rotterdam. Maar ook samen met JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht). Cycling4School is DE manier om kinderen elke dag 2 keer 10 minuutjes te laten bewegen: en het is gratis! Cycling4School is een beloningsproject gericht op ouders en hun kinderen, om de omgeving van basisscholen autoluwer en dus veiliger te maken én om kinderen zelfstandiger en zekerder te maken in het dagelijkse verkeer.
Kinderen aan zet met Cycling4School!
Met Cycling4School fiets en loop je dus als ouders samen met je kinderen letterlijk een beloning voor de school bij elkaar. Positief gedrag wordt zo beloond: doordat ouders zich inzetten (en hun kinderen hen helpen). Met de beloning van € 500 kan de school verkeersacties uitvoeren, maar ook een BMX-clinic of schoolpleinmateriaal inkopen. Cycling4School is dus goed voor school, kinderen én ouders. Want natuurlijk is meer lopen of fietsen ook nog gezonder, laat het de kinderen meer bewegen, wordt de schoolomgeving er veiliger op en raken kinderen meer vertrouwd met het alledaagse verkeer. Het gaat vooral om bewustwording: minder met de auto en meer te voet of per fiets. Bij ouders en de kinderen. Lekker buiten, gratis bewegen! De kinderen zelf blijken dan de grootste ambassadeurs: zij halen hun ouders vaak over tijdens de actie Cycling4School. De kinderen ijn zelf ook aan zet: wat willen zij eigenlijk? We gaan met hen in gesprek en maken al pratend hun route naar school inzichtelijk. Dat levert heel veel verrassende informatie op….
Waarom meer bewegen en aandacht voor verkeersveiligheid met Cycling4School?
Eén op de acht kinderen in Nederland is te zwaar. Daar kunnen kinderen zelf niet altijd wat aan doen. Met Cycling4School dragen we bij aan het inpassen van lopen en fietsen in het dagelijkse patroon: elke dag 2 keer 10 minuten gratis bewegen. Omdat dat ook veiliger moet, zoeken we met Cycling4School naar het testen van kleine infrastructurele maatregelen in de actieweek Cycling4School. Bijvoorbeeld met een Schoolstraat of Speelstraat. Want veiliger naar school vinden ouders heel belangrijk, zeker als ze erachter komen dat kinderen, die naar de basisschool lopen of fietsen, meer verkeerservaring hebben en dan beter ’toegerust’ zijn om naar de (verder gelegen) middelbare school te fietsen. Want juist in de puberleeftijd vallen de meeste fietsslachtoffers.
Wat verwachten we van de deelnemende scholen?
‘Cycling4School ontzorgt’, zo horen we steeds van deelnemende scholen. Maar we vragen wel iets van die scholen. Voor deelnemende scholen loopt Cycling4School zo’n 7-8 weken. De tijdsbesteding voor de deelnemende scholen is beperkt en heel overzichtelijk:
Week 1: voorbereidende contacten: SOAB informeert de school
Week 3: de onderwatermeting: hoe komen de kinderen gewoonlijk naar school? Daarvoor krijgen de scholen een invulformulier van SOAB
Week 4: de communicatieweek: SOAB levert de scholen krijgen tekstjes voor website of nieuwsbrief (voor ouders/verzorgers) en het fraai-ontworpen en kleurrijke Cycling4School-promotiemateriaal: spandoek, beachflag, flyertjes, stickers en posters. Dat is gratis voor de scholen
Week 6: de Cycling4School-Actieweek: Dan stickeren de kinderen een week lang hoe ze naar school komen. De juffen en meesters stickeren met de kinderen in de groepen. Dit kan gekoppeld worden aan een gesprek of thema als milieu, verkeer, veiligheid, drukke ouders of elke dag bewegen. Het stickeren kost zo’n 5 minuten per leerkracht/klas. Zo leggen we samen vast hoe de kinderen dagelijks naar school komen. De gegevens sturen de scholen na afloop naar SOAB voor verwerking. De school zelf voert in deze actieweek kleine actietjes uit, naar keuze en als er mogelijkheden zijn:
- Routekleurplaat
- Discussie in de klas aan de hand van de kleurplaat en stickerposters: kan gaan van milieu tot en met verkeer, keuze ouders, drukte, hoe meer bewegen in je leven in te passen
- Uitleg van de wijkagent en of de fietsenmaker
- Een gym- of beweegles door een medewerker van JOGG of een gemeentelijke sportorganisatie
- Meer ideeën delen we met de scholen als we langs komen
Na week 7: in ontvangst nemen van de samen met elkaar verdiende beloning ter waarde van € 500 (en soms zelfs € 1.000). Dat is per gemeente verschillend. En natuurlijk bespreken we dan de resultaten van Cycling4School en hoe gemeente en scholen verder gaan met hun (gezamenlijke) aanpak. Samen sterker!
Meer informatie: