Cycling4School levert al die jaren en elke keer echt resultaten op: minder auto’s en meer lopen en fietsen
Om te kunnen bepalen of een Cycling4School-Actieweek werkt, voert SOAB samen met de scholen metingen uit voor en tijdens de actieweek. Die resultaten staan hieronder. Conclusie: het belonen van scholen met “goed gedrag” werkt… Liefst voeren we na het realiseren van kleine infrastructurele en educatiemaatregelen (die voortkomen uit het Cycling4Schoolproject) een zogeheten nameting uit.
‘Het is belangrijk dat kinderen zelfstandig worden in het verkeer en veel fietservaring opdoen. Dit heeft een positief effect op hun veiligheid als weggebruikers. Door vroeg samen te gaan fietsen, zijn de kinderen beter voorbereid naar de overstap richting het voortgezet onderwijs’. Wethouder Bikkers
- Resultaten Cycling4School Vlaardingen: 20.000 autokilometers bespaard! Basisscholen Het Anker, De Hoeksteen en ‘t Palet Holy, samen 873 leerlingen, maakten bij elkaar 7.800 ritjes en 8 miljoen voetstapjes die week. In de Cycling4School-Actiweek bespaarden ze samen maar liefst 20.000 autokilometers en liepen ze 80.000 voetstapjes meer! Meer Vlaardingse feiten rond Cycling4School: 6 spandoeken, 49 posters, 900 flyers, 360 stickervellen, 5.000 stickers, 4 drop flags, 51 juffen en meesters, 128 mailtjes, 325 kleurplaten, 7 beweeglessen, 34 filmpjes. Zie deze infographic jogg_infographic_vlaardingen_def en een filmpje van Vlaardingen: https://youtu.be/3yzDxF6cxJs.
‘Als alle 5.800 basisschoolleerlingen van de 26 Vlaardingse basisscholen 10% minder autokilometers zouden maken en meer zouden fietsen/lopen, zouden ze samen ruim 900.000 autokilometers besparen. Dat is 23x de aarde rond en een flinke besparing op CO2.’ berekening SOAB
- Resultaten Cycling4School Oldebroek: 60 kinderen liepen meer. In Oldebroek namen totaal 338 leerlingen van 2 scholen deel, met samen 23 klassen. Daar zijn 100 stickervellen gebruikt voor 23 stickerposters, zijn 500 flyers uitgedeeld en 14 posters opgehangen, zijn 4 drop flags neergezet en 2 spandoeken opgehangen. In de Cycling4Schoolweek hebben de scholen samen op jaarbasis 36.000 kilometers bespaard. Daar zijn vooral meer loopkilometers gemaakt door de kinderen en de ouders/verzorgers: In de actieweek liepen maar liefst 60 kinderen méér. Die maakten samen 2,4 miljoen voetstapjes EXTRA in de actieweek. Als alle 15 basisscholen in Oldebroek zoveel meer zouden lopen en 10% minder per auto zouden komen, zou dat een besparing opleveren van 500.000 autokilometers. Dat is bijna 13 keer de wereld rond! Zie filmpje Oldebroek https://youtu.be/6hyleme2YvU
- Resultaten Cycling4School Breda: 10% minder autoverkeer en ! Voor alle Cycling4Schoolprojecten maken we een infographic met de resultaten. Hieronder die van Breda, met 5 scholen op 4 locaties: er was gemiddeld maar liefst 10% minder autoverkeer bij de scholen. De Bredase scholen bespaarden samen met Cycling4School maar liefst 41.000 kg CO2. Als alle Bredase basisschoolleerlingen minder met de auto zouden komen, zoals in de pilot, dan zouden ze samen 2.500.000 autokilometers minder maken. Da’s maar liefst 63 keer de wereld rond!
- Resultaten Cycling4School op Goeree-Overflakee zelfs 25% minder auto’s: de pilot bleek hier héél goed geslaagd: maar liefst 25% minder autogebruik. Kortom: Cycling4School met het beloningseffect werkt!
- Resultaten Cycling4School Pijnacker-Nootdorp: 5-10% minder auto’s bij slecht weer en 20% minder bij goed weer! Ook scholen met al een laag auto-aandeel (bij de Johannesschool komt maar nauwelijks 10% van de kinderen met de auto) blijken nog beter te kunnen scoren. Zelfs bij slecht nam het autogebruik af met 5% tot 10%. Tijdens de mooiere dagen in de actieweek, we onderzoeken dat altijd, bleek de reductie in het autogebruik zelfs 20%. Voor een school met al zo een laag autoaandeel zijn dat hele mooie resultaten!
